Fortrolighedspolitik

 

Denne fortrolighedspolitik er blevet oprettet af Stena Line Travel Gruppe AP (herefter benævnt ‘Stena Line Travel Group’, ‘STG’, ‘vi’, ‘os’ eller ‘vores’ i denne fortrolighedspolitik) og gælder for alle vore kunder, leverandører og partnere.

 

1. Om Stena Line Travel Group - DTF Travel

DTF Travel tilbyder hoteller, feriehuse, fly, færger og andre rejserelaterede produkter. Vi er en del af Stena Line Travel Group, som er et af Danmarks største rejseagenturer i det hurtigt voksende område med individuelle rejser. Vores hovedkontor ligger i Helsingborg, og i dag har vi mere end 100 ansatte i Sverige, Danmark, Tyskland, Holland og Spanien.
Stena Line Travel Group AB er et helejet datterselskab af Stena Line.

 

Under sin virksomhed indsamler og administrerer STG personlige oplysninger til de formål, der beskrives i denne fortrolighedspolitik. STG er ansvarlig for behandling af personlige oplysninger til disse formål.

 

Hvis du har spørgsmål til vores fortrolighedspolitik, eller hvordan vi behandler dine data, bedes du kontakte os på følgende adresse

 

Stena Line Travel Group - DTF Travel

Box 1324

251 13 Helsingborg

e-mail: sembo@sembo.com

 

2. Datasikkerhed er vigtig for os

Det er vigtigt for os at sikre, at vi behandler dine personlige data på en sikker og lovlig måde. Denne fortrolighedspolitik forklarer, hvordan dine personlige data indsamles og administreres, når du er kunde, leverandør eller partner af STG, og hvorledes du kan få adgang til dine personlige data.

 

3. Hvad er personlige data?

Personlige data er oplysninger om en identificeret eller identificerbar fysisk person. En identificerbar fysisk person er en person, som direkte eller indirekte kan identificeres blandt andet med et ID-nummer eller en eller flere faktorer, der er specifikke for en bestemt persons identitet.

 

4. Hvilke slags personlige data behandler vi og hvorfor?

De oplysninger vi indsamler om dig bruges til forskellige formål i forbindelse med kundeforhold og ledelsen af Stena Line Travel Group. De oplysninger der indsamles, kan variere afhængig af om du er en kunde, leverandør eller partner, men generelt vil det vedrøre oplysninger om kundeforhold, ledelse-, leverandørforhold eller oplysninger vedrørende STG’s rettigheder og forpligtelser.

 

Hvis du ikke afslører dine personlige data, vil det måske betyde, at STG ikke vil være i stand til at opfylde sine forpligtelser vedrørende dine kunde- eller leverandørforhold.

Generelt indsamler og behandler STG offentlige personlige data. I visse tilfælde, dog i forbindelse med bestilling af en rejse, kan det være nødvendigt at behandle følsomme personlige data i begrænset omfang, (f.eks. oplysninger om særlige måltider på et fly eller behov for særlig assistance under rejsen) såvel som oplysninger om personlige identifikationsnumre (f.eks. når der kræves kopi af pas til visumansøgning) for at kunne give dig den ønskede rejse.

Normalt indsamler STG følgende oplysninger:

 

4.1 Oplysninger om vore kunder

Oplysninger som du giver os, når du bestiller en rejse eller bliver medlem af en af vore kundeklubber dvs. online via vores hjemmeside eller ved at kontakte vores kundeservice, inklusive kontaktoplysninger (fornavn, mellemnavn, efternavn, adresse, telefonnummer, e-mailadresse og beskæftigelse (jobtitel), personligt identifikationsnummer (til visumansøgning osv.), pasnummer, bankoplysninger, kreditkortoplysninger, præferencer du meddeler til os angående din rejse (f.eks. oplysninger angående særlige måltider eller særlig assistance du har brug for grundet muligt handicap eller sygdom, osv.) højde, vægt og beklædning og skostørrelse (nødvendig når der bestilles udstyr til ski- og sportsrejser osv.), formålet med rejsen, oplysninger om hvilke sprog du taler, statsborgerskab, bonuskortnummer, oplysninger du giver om dine markedsførings- eller kommunikationsanmodninger såvel som oplysninger du giver, når du kontakter os vedrørende et problem, eller når du henvender dig til os som kunde.

 

STG kan også få kreditoplysninger fra kreditrapporteringskontoret til at vurdere din økonomiske soliditet og kreditværdighed.

 

4.2 Data om vores leverandører og partnere

Oplysninger som du giver os i forbindelse med en levering eller samarbejdsaftale, inklusive kontaktoplysninger (arbejde, jobtitel, fornavn, mellemnavn, efternavn, adresse, telefonnummer og e-mailadresse), oplysninger du giver os vedrørende præferencer om marketing, kommunikation, og oplysninger som du giver, når du kontakter os angående et problem, eller når du kontakter os som led i vort samarbejde.

 

5. Hvad bruger vi dine personlige data til?

STG behandler dine personlige data for at opfylde nedenstående mål. Bemærk at ikke alle objektiver der er nævnt, oplysningstyper, modtager af oplysninger, eller type af oplysningsbehandling gælder for dig i alle situationer.

 

STG bruger kun personlige data for så vidt det er nødvendigt for kundeforhold, leverandør forhold eller kooperativt forhold (under hensyntagen til enhver særlig interesse i hvert enkelt tilfælde) eller i henhold til gældende lovgivning.

 

5.1 Kundeadministration


STG behandler dine personlige data i forbindelse med etablering og løbende styring af dit kundeforhold med os som del af vores normale forretningsområde, inklusive

rejsebestillinger og levering af vores andre produkter (f.eks. visa anmodninger, rejseforsikring, overførselstjenester osv.), vedligeholdelse af kundeoptegnelser, kreditvurderinger, fakturering, inkasso, marketing statistik osv.

 

5.2 Administration af leverandør og kooperative forhold


Hvis du er leverandør, partner eller kontaktperson for en leverandør og/eller partner som STG arbejder med, vil vi bruge dine personlige data, når vi er i kontakt med leverandøren og/eller partneren. Vi behandler også dine personlige data i vort CRM register, der indeholder oplysninger om vore kontaktpunkter hos leverandører og partnere.

 

5.3 Overholdelse af gældende love og vedtægter

STG vil behandle dine personlige data i overensstemmelse med gældende love og bestemmelser som STG er underlagt i forbindelse med forretningsføringen, eller for at opfylde de forskellige rapporteringsforpligtelser under gældende love og bestemmelser.

 

5.4 Optagelse af samtaler

Når du ringer til vores kundeservice, kan din samtale blive optaget. Optagelser bliver gemt i 8 måneder. Vi gør dette for at vide, hvilke mundtlige aftaler vi har lavet. Vi kan også bruge samtalen til interne træningsformål. Vi indsamler alle de personlige data, der indgår i samtalen. Du vil blive underrettet før samtalen begynder, men du har ret til at anmode om at samtalen ikke optages. Du har også ret til at anmode om, at optagelsen slettes.

 

5.5 Indsamlede data, når du tilmelder dig til vort nyhedsbrev

Hvis du vælger at abonnere til nogen af STGs nyhedsbreve, indsamler vi dit navn og din e-mailadresse for at kunne sende dig nyhedsbrevet. Du kan vælge at holde op med at modtage nyhedsbrevet via vor hjemmeside eller direkte i nyhedsbrevet til enhver tid.

 

5.6 Data relateret til brug for vore digitale tjenester

Når du bruger en af vore hjemmesider, app. eller en af vore andre digitale tjenester, kan vi indsamle data om din brug af tjenesten. En del af disse data kan være personlige data, som f.eks. din IP-adresse. Vi indsamler også data om, hvordan du navigerer inden for tjenesten, hvilke søgninger du foretager, og hvilke rejseprodukter du er interesseret i. Hvis du er logget ind på din konto eller giver data, der gør det muligt for os at identificere dig, forbinder vi data om din brugsadfærd med andre data vi har indsamlet om dig.

 

STG tilstræber at sikre, at alle personlige data der behandles er nøjagtige og opdaterede. Vi beder dig derfor om altid at meddele os, hvis der sker nogle ændringer i dine personlige data, såsom adresse eller betalingsoplysninger, så vi kan sikre, at dine personlige data altid er nøjagtige og opdaterede. Hvis du har skabt en rejseprofil hos os, beder vi dig om at logge dig ind på din profil og opdatere denne, hvis der er nogle ændringer.

 

6. Retsgrundlag for behandling af personlige data

STG behandler altid oplysninger om dig på en eller flere af følgende måder: (1) dit samtykke,* (2) indgåelse eller udførelse af din kontrakt med STG, (3) i forhold til STG’s legitime interesser, dvs. formålene beskrevet ovenfor, (4) udførelse af de juridiske forpligtelser som STG underligger, (5) beskyttelse af dine eller en anden persons hovedinteresser, (6) behandler, hvad der er nødvendigt for at etablere et retskrav, håndhævet eller forsvaret, eller (7) behandler hvad der er nødvendigt for at overholde STG’s eller din beskæftigelse, sundheds- eller sociale forpligtelser under national eller EU lovgivning. Der kan også være situationer, hvor vi bruger dine personlige data af legitime interesser fra en tredjemand relateret til ovenstående formål; medmindre dine interesser er større.

 

*Godkendelse af personlige data og dine rettigheder
Personlige data der bruges til at sende nyhedsbreve, tilpasning, eller markedsføring behandles på grundlag af dit samtykke. Til enhver tid kan du vælge at tilbagekalde dit samtykke ved at kontakte os ved hjælp af kontaktoplysningerne ovenfor. Hvis du tilbagekalder dit samtykke, vil vi slette alle personlige data og ophøre med at behandle alt der er omfattet af samtykket. Du har også ret til at anmode om at data om dig slettes, suppleres, rettes, såvel som retten til dataportabilitet.

Det kan være tilfældet, at de samme personlige oplysninger behandles både på grundlag af samtykket og af nødvendighed, eller på grund af andre bestemmelser. Dette betyder, at selv om du tilbagekalder dit samtykke og behandlingen, der er baseret på samtykket, ophører, kan personlige data stadig forblive hos os til andre formål.

 

7. Deling af personlige data

 

STG overfører kun data, der er nødvendige under normal forretningsdrift, herunder data der er nødvendige for din rejse og andre produkter du købte på samme tid.

 

STG sender normalt personlige data til følgende modtagere, når de bestiller rejse- og relaterede produkter:

 

7.1 Globalt distributionssystem (GDS)

GDS er et IT-netværkssystem, der ejes eller drives af et selskab, der muliggør transaktioner mellem leverandører inden for rejsebranchen, primært flyselskaber, hoteller, biludlejningsselskaber, og rejsebureauer. GDS kombinerer tjenester, priser og bestillinger ved at bringe produkter sammen på tværs af de tre rejsesektorer, dvs. flyreservationer, hotelreservationer og biludlejninger.

 

7.2 Flyselskaber

STG overfører personlige data til flyselskaber, når du bestiller din rejse. For at bestille din flyrejse, skal vi normalt give følgende oplysninger til det angivne flyselskab: fornavn, mellemnavn, efternavn, afgangslufthavn, bestemmelsessted, afgangsdato og returrejse, bonuskortnummer, og særlige anmodninger for din rejse, inklusive særlige måltider og ethvert behov for særlig assistance på flyet eller i lufthavnen.

 

For bestemte destinationer skal vi muligvis også give dit pasnummer til flyselskabet.

 

7.3 Hoteller

STG sender personlige oplysninger til ethvert hotel, du kan opholde dig på under din rejse. For at kunne bestille dine hotelophold, skal vi normalt give følgende oplysninger til det angivne hotel: fornavn, mellemnavn, efternavn, destination, afgangsdato og returrejse, bonuskortnummer, og særlige anmodninger for din rejse, inklusive bestilling af særlige måltider under dit hotelophold og ethvert behov for særlig assistance under dit hotelophold i forbindelse med et handicap eller sygdom.

 

7.4 Biludlejningsfirmaer

STG behandler normalt ikke biludlejninger i vort eget bestillingssystem, medmindre du bestiller din udlejningsbil selv direkte på biludlejningsfirmaets portal/hjemmeside, som vi refererer til.

I de tilfælde, hvor STG skal sende personlige data til biludlejningsfirmaer, giver vi normalt dit fornavn, mellemnavn, efternavn, afhentningssted, lejeperiode, biltype, bonuskortnummer og alle særlige anmodninger for køretøjet såsom specifikke foranstaltninger i tilfælde af handicap eller sygdom, brug for børnesæder osv.

 

7.5 Busselskaber

STG sender personlige data til busselskaber, hvis du rejser med bus som en del af din rejse (dvs. en dagtur til berømte turistattraktioner, osv.). For at kunne bestille din bustur, skal vi normalt give dit fornavn, mellemnavn, efternavn afhentningssted, dato og tidspunkt for busturen, destination og særlige anmodninger for busturen, inklusive bestilling af særlige måltider under busturen og ethvert behov for særlig assistance under busturen i forbindelse med et handicap eller sygdom.

 

7.6 Passagerlinjer

STG sender personlige data til passagerlinjer, hvis du skal rejse med færge som en del af din rejse. For at kunne bestille din færgetur giver vi normalt dit fornavn, mellemnavn, efternavn, dit køretøjs registreringsnummer, destination, rute, dato og tid for afgang og returrejse, og særlige anmodninger for færgeturen, inklusive bestilling af særlige måltider og ethvert behov for særlig assistance under færgeturen i forbindelse med et handicap eller sygdom.

 

7.7 ”Bed” banker

En ”bed” bank er et IT netværkssystem ejet eller drevet af et firma, der muliggør transaktioner mellem leverandører inden for rejseindustrien, hovedsageligt hoteller og rejsebureauer. STG sender personlige oplysninger til bed banker, der bestiller ethvert hotel, du vil bruge under din rejse. For at kunne bestille dine hotelophold via en bed bank, giver vi normalt dit fornavn, mellemnavn, efternavn, destination, ankomst- og afgangsdato, bonuskortnummer og særlige anmodninger for din rejse såsom bestilling af særlige måltider under dit hotelophold og ethvert behov for særlig assistance under dit hotelophold i forbindelse med et handicap eller sygdom.

 

7.8 Overførsler og udflugter

Hvis du deltager i udflugter som en del af din rejse eller har brug for en overførsel, kan STG udlevere dine personlige data til den relevante leverandør eller

partner. Leverandøren eller partneren er ansvarlig for organiseringen af udflugten eller overførslen, når du bestiller de ønskede tjenester med lokale leverandører på din destination. For at kunne bestille dine udflugter, overførsler, osv. giver vi normalt dit fornavn, mellemnavn, efternavn, dato og tid for ankomst og/eller afgang, køretøjstype, og særlige anmodninger relateret til udflugten eller overførslen, såsom bestilling af særlige måltider eller ethvert behov for særlig assistance i forbindelse med et handicap eller sygdom.

 

7.9 Adgangsbilletter

Som del af din rejsebestilling hos os har du mulighed for at købe adgangsbilletter til begivenheder og forlystelsesparker såsom Legoland og Disneyland Paris.

STG sender personlige data til leverandører/partnere, der bestiller billetter, som du vil bruge på din tur. For at bestille dine billetter, giver vi normalt dit fornavn, efternavn, alder, dato og tid og særlige anmodninger for billetterne, såsom særlige måltider og ethvert behov for særlig assistance under busturen i forbindelse med et handicap eller sygdom.

 

7.10 Forsikringsselskaber

Som del af din rejsebestilling hos os, har du mulighed for at købe forskellige former for forsikring, såsom bagage- eller rejseforsikring. Hvis du ønsker at købe en sådan forsikring, vil vi sende dine personlige data til forsikringsselskabet, så de kan registrere forsikringen. For at kunne købe forsikring giver vi normalt dit fornavn, mellemnavn, efternavn, e-mailadresse, destination, afrejse- og returdato, og rejsemåden til forsikringsselskabet.

 

7.10 Udlejningsselskaber

Som del af din rejsebestilling hos os, har du mulighed for at leje udstyr, som du har brug for på din tur, f.eks. skiudstyr, dykkerudstyr eller lignende. Hvis du ønsker at leje sådant udstyr, vil vi sende dine personlige data til firmaet på din destination, hvor du vil leje udstyret. For at bestille dit udstyr giver vi normalt fornavn, mellemnavn, efternavn, udstyrstype, afhentningssted, lejeperiode, og oplysninger om højde, vægt, beklædning og skostørrelse til udlejningsfirmaet.

 

STG kan også overføre og / eller sende dine personlige data til andre leverandører og / eller tjenesteudbydere i forbindelse med vores forretnings generelle adfærd, f.eks. i forbindelse med ekstern administration af vores IT-system, analyse, markedsføring, inkasso, kreditvurdering, revision, juridisk bistand osv.

 

For flere oplysninger om vore leverandører og partneres brug og beskyttelse af dine personlige data, se deres fortrolighedspolitik og betingelser.

 

STG tilstræber, i størst muligst omfang, at begrænse overførsel af personlige data, der kan associeres med dig personligt.

 

STG overfører ikke dine personlige data, hvis det ikke er nødvendigt for at levere dets tjenester eller dække dine behov.

 

8. International overførsel af dine personlige data

På grund af STG’s forretning kan dine personlige data overføres til lande uden for EU/EØS, når du bestiller en rejse hos os. For at kunne levere vore tjenester til dig, bruger vi i visse tilfælde partnere og leverandører uden for EU/EØS.

 

Hvis det ikke er muligt for os at give dine personlige data til en modtager uden for EU/EØS, vil STG ikke være i stand til at levere den ønskede rejse til dig. Dette gælder, når du bestiller en rejse, for hvilken vi skal sende dine personlige data til modtagere uden for EU/EØS, for at du kunne foretage rejsen, f.eks. bestille fly, hoteller osv.

 

Databeskyttelseslovgivningen i disse lande kan være mindre streng end i resten af EU/EØS, da den Europæiske Kommission har fastslået, at niveauet for databeskyttelse ikke er så høj i disse lande som inden for EU/EØS.

 

STG er forpligtet til at sikre et godt niveau for beskyttelse af dine personlige data, en forpligtelse som vi tager alvorligt.

 

9. Dataintegritet og sikkerhed

Personlige data gemmes ikke længere end nødvendigt til de formål, til hvilke de er indsamlet, forudsat at vi ikke er forpligtet til at gemme data for at overholde national lovgivning, såsom lovpligtige opbevaringsperiode i forbindelse med bogføring osv.

 

Det er STGs politik at beskytte personlige oplysninger ved at træffe passende tekniske og organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger. Når dine personlige data ikke længere er nødvendige, sikrer vi, at de slettes på en sikker måde.

 

10. Dine rettigheder

Du har altid ret til at udøve dine rettigheder under gældende lovgivning om databeskyttelse. Du kan f.eks. anmode om adgang til de personlige data, som STG har gemt, eller protestere mod behandling af dataene, inklusive hensynet til automatiske beslutninger og profiler så vel som til brug af dine personlige data om dig til direkte marketing. Du kan også anmode om korrektion eller sletning af alle ukorrekte data om dig, trække dit samtykke til behandling af dine personlige data tilbage, og udøve dine rettigheder angående dataoverførsel.

 

Hvis du vil udøve en eller flere af dine rettigheder, kontakt os venligst pr. e-mail:

sembo@sembo.com

Din anmodning vil blive behandlet i overensstemmelse med gældende databeskyttelsesbestemmelser.

 

11. Opdateringer

STG evaluerer og opdaterer sin fortrolighedspolitik regelmæssigt. Derfor bør du regelmæssigt kontrollere denne fortrolighedspolitik for eventuelle ændringer, der kan påvirke behandlingen af dine personlige data.